Laddar...
Hej! Här kan du chatta med oss.

Lättläst svenska

 

Om våld

 

Våld kan se ut på olika sätt.

Våld kan vara fysiskt, psykiskt

eller sexuellt.

 

Den som utsätter dig för våld

kan vara din partner, en släkting

eller en okänd person.

 

Vem som helst kan bli utsatt för våld.

Det spelar ingen roll vem du är,

hur gammal du är eller var du bor.

 

Psykiskt våld

 

Psykiskt våld kan se olika ut.

Du kanske blir skrämd, hotad eller förnedrad.

En person kanske kallar dig ful

eller dum i huvudet.

 

Psykiskt våld kan också vara

om din partner

inte låter dig träffa andra människor,

din släkt eller dina vänner,

om du inte får göra det

som du är intresserad av,

och om din partner talar illa om dig inför andra.

 

Psykisk misshandel kan också vara hot mot dig,

mot dina barn, dina husdjur

eller dina saker eller dina pengar.

Du kanske inte får äta, tvätta dig, sova

eller åka till sjukhuset.

 

Sexuellt våld

 

Sexuellt våld kan vara om din partner

tjatar på dig för att ha sex

även om du inte vill.

 

Din partner kanske tvingar dig att titta på porr

eller ha sex med andra.

Det är också sexuellt våld.

 

Du kanske blir tvingad att göra sexuella handlingar

eller blir våldtagen.

 

Många tror

att våldtäkter bara händer i parker

med främmande människor.

Men det är fel.

 

Våldtäkter händer oftare inomhus

med någon du redan känner.

 

Ibland kan det till och med

vara svårt att förstå

att det faktiskt var en våldtäkt.

 

Om du ska ha sex, ska du vilja det.

Om du säger nej, betyder det nej.

 

Fysiskt våld

 

Våld mot kroppen kallas också fysiskt våld.

Det kan till exempel vara

örfilar, knuffar, slag, sparkar, drag i håret,

stryptag, knivhugg och mordförsök.

 

Allt det är ett brott

och förbjudet.

Du kan anmäla det till polisen.

 

Om du kontaktar Stödlinjen för transpersoner

kan du få stöd

och information om vad du kan göra

för att få hjälp eller anmäla.